Omakustanteet löytyvät verkkokirjakaupasta

21.11.2020
Kuva: Mariusz Matuszewski / Pixabay
Kuva: Mariusz Matuszewski / Pixabay

Helsingin Sanomat kertoi huhtikuussa kirjojen verkkomyynnin merkittävästä kasvusta korona-aikana (HS, 3.4.2020). Ovatko suomalaiset kirjojen ystävät siis löytämässä verkkokirjakaupat?

Signaali on ainakin rohkaiseva indiekirjallisuuden näkökulmasta, sillä omakustanteiden pääsy kivijalkakauppoihin on vaikeaa.

Kirjojen ystäville verkko-ostaminen on helppoa ja maksaminen turvallista. Tarjolla on kirjoihin keskittyneitä toimijoita, kuten Booky.fi ja Adlibris, mutta myös perinteiset kirjakaupat, kuten Suomalainen ja Akateeminen kirjakauppa myyvät kirjoja verkon kautta. Kivijalkakauppojen kokonaismyynnistä verkkokaupan osuus on kuitenkin pieni. Näiden lisäksi myös perinteinen automarketti Prisma tarjoaa nettikaupan kirjojen hankkimiselle.

Lisäksi antikvariaateilla ja kustantamoilla on omat verkkokauppansa. Valinnan varaa verkko-ostoksille siis löytyy ja usein verkkokaupassa voi myös tilata toivomansa kirjan, mikäli sitä ei valikoimasta jo valmiiksi löydy.

Klubimme Anna kysyi toukokuussa Twitterissä, mistä twiittaajat kirjansa ostavat. Ääniä tuli vuorokauden aikana 103 ja verkkokauppa nousi kyselyssä voittajaksi:

Kyselyn tulos ei välttämättä heijasta laajemman ostajakunnan tottumuksia, tehtiinhän se sosiaalisessa mediassa, jota oletettavasti käyttävät verkossa toimimaan tottuneet kirjojen ystävät. Siispä vain piirun verran toiseksi jäänyt kivijalkakauppa onkin tuloksena kiinnostava.

On lukijoita, joille kirjojen ostopaikka on ainoastaan kivijalkakauppa ja ajatus verkko-ostoksista tuntuu vieraalta. Verkkokauppa voi myös olla toissijainen ostopaikka, eräänlainen varaväylä kirjojen hankintaan. Erään kyselyyn vastanneen mukaan kirjaa saatetaan hakea ensin kivijalkakaupasta, mutta mikäli sitä ei sieltä löydy, siirrytään nettiostoksille.

On myös yhä lukijoita, jotka uskovat, että kaikki julkaistut kirjat löytyvät kirjakaupasta. Näin ei suinkaan ole edes kustannettujen kirjojen kohdalla, mutta erityisesti pienkustantamoiden sekä indiekirjojen myynti nojaa vahvasti verkkokauppaan. Kirjakauppojen näkökulmasta indiekirjojen saatetaan yhä nähdä kiinnostavan ainoastaan satunnaisia heräteostajia, joten niiden hankintaa ei nähdä mielekkäänä.

Omakustantajille verkkokauppa onkin käytännössä lähes ainoa paikka saada kirja myyntiin, mutta näkyvyys tuhansien kirjojen joukossa ei ole taattu. Indieklubi yrittää toki omalla panoksellaan nostaa suomalaista indiekirjallisuutta esiin ja samalla myös kannustaa verkko-ostoksille.

Mikä on sitten verkkokaupan vahvuus? Monipuolinen valikoima, luonnollisesti, ja usein myös e-kirjan myynti painetun kirjan rinnalla.

Verkkokaupassa myös kirjan hyllyikä on pidempi kuin valikoimaa päivittävässä kivijalkakaupassa. Geneerinen valikoima on kuitenkin kivijalkakaupan heikkous, ja jos kirjakauppa on vielä kasvanut ketjuksi, sama yleisluontoinen valikoima voi toistua paikkakunnasta riippumatta. Ei ole itsestään selvää, että kustannettu kirjailijakaan löytää teostaan oman paikkakuntansa kirjakaupasta!

Silti kirjan näkyvyyden osalta kirjakauppa peittoaa verkkokaupan helposti. Kaupan pienessä valikoimassa hyvän sijainnin saanut kirja nähdään, siihen saatetaan jopa tarttua, mutta verkkokaupan tuhansien kirjojen joukossa lukijan on tiedettävä, mitä hän on hakemassa. Ostokokemus on siis toinen ja heräteostoksiin langetaan harvemmin.

Näin joulun alla haluaisimmekin muistuttaa, että verkkokirjakaupat ovat mitä oivallisin väylä löytää kirjoja, jotka eivät koskaan päädy lähimpään kirjakauppaasi. Etsi rohkeasti eri genrejä, lue kiinnostavalta vaikuttavan kirjan lukunäyte ja anna omakustanteille mahdollisuus, sillä ne voivat yllättää sinut positiivisesti!

Raita Jauhiainen
Indieklubi