Kuusi syytä julkaista kirja uudelleen

11.10.2021
Kuva: sweetlouise/Pixabay
Kuva: sweetlouise/Pixabay

Milloin on syytä harkita kirjan uudelleenjulkaisua? Tätä kysymystä on moni indiekirjailijakin varmasti pohtinut. Toive kirjamyynnin piristämisestä voi herättää ajatuksen julkaista kirja uudestaan, mutta sen ei pitäisi olla ainoa kannustin puhaltaa teokseen uutta eloa. How to Revise and Re-Release Your Book -kirjan kirjoittanut Penny Sansevieri nostaakin esiin kuusi seikkaa, jotka puoltavat kirjan uudelleenjulkaisua. Voit lukea alkuperäisen blogitekstin täältä.


1. Kirjasi tarvitsee korjauksia


Jos kirjasi tarvitsee korjauksia, täydennyksiä tai lisäeditointia, uudelleenjulkaisu voi olla hyvä ratkaisu. Indiekirjailijat eivät välttämättä vielä ensimmäisten teostensa kohdalla tiedä tarpeeksi julkaisemisprosessista, kirjan markkinoinnista puhumattakaan, joten tekstin tai taiton korjaukset voivat antaa jo julkaistulle kirjallesi uuden mahdollisuuden.

2. Sinulla on kirjasi oikeudet


Toisinaan kustannettu kirja voi saada lisämahdollisuuksia omakustanteena. Jos kustantamo ei usko uuden painoksen enää myyvän, mutta kirjailija näkee asian toisin, omakustanne on vaihtoehto uuden painoksen julkaisuun. Tämä kuitenkin edellyttää, että kirjailijalla on oikeudet teokseensa. 

Näissä tapauksissa uusi kansi ja taitto voivat piristää kokonaisuutta ja nostaa kirjan markkina-arvoa. Kansikuvan suhteen on kuitenkin syytä muistaa budjetti. Kuinka paljon olet valmis maksamaan kirjan kannesta, kun kulut katetaan omasta pussistasi? 


3. Kirjasi tarvitsee uuden kannen


Aina kirjan kansi ei osu ensimmäisellä kerralla kohdalleen. Kannen vaihtaminen itsessään on jo hyvä syy uudelleenjulkaista kirja. 

Kannen kompastuskivi voi olla, ettei se istu genreensä. Kansikuvan oikeanlainen ulkonäkö onkin hyvin tärkeää. Tutkaile muita genren kirjoja ja mieti, miten kirjasi kansikuva sopii niiden joukkoon.

Kirjan kannen ongelmana voivat myös olla liialliset yksityiskohdat. Jos kannessa käytetty kuva on liian yksityiskohtainen, se ei välttämättä erotu edukseen verkkosivustojen pienissä kuvakkeissa. Piirroksella voi taas olla kirjailijalle itselleen merkitystä, mutta kirjan kannen olisi hyvä vedota kaikkiin, ei vain kirjailijaan itseensä.

4. Haluat lanseerata brändisi uudestaan

Jos olit alun perin kirjoittamassa yhtä kirjaa, joka ajan myötä kasvoikin kirjasarjaksi, sarjan uudelleenbrändäämistä kannattaa harkita. Kirjasarjojen kohdalla on eduksi, kun sarjan osien kirjoitustyyli ja kansikuvat noudattavat yhdenmukaista linjaa. Kirjasarja uusine kansineen ja laajennettuine tarinoineen onkin hyvä syy nähdä uudelleenjulkaisun vaiva. Parhaimmillaan tavoitat kohdeyleisösi paremmin kuin jättämällä uudelleenbrändäyksen tekemättä.

5. Kehno tai olematon markkinointi


Jos sinulla ei ollut tarpeeksi aikaa markkinoida kirjaasi ensimmäistä kertaa sen julkaistuasi, harkitse kirjan uudelleenjulkaisua. 

Joskus elämä tulee kirjaprojektiesi tielle ja juuri julkaisemasi kirja ilmestyy verkkokirjakauppojen valikoimaan ilman, että kukaan edes huomaa sitä. Näin voi tapahtua useammin kuin moni indiekirjailija uskoisikaan. Mikäli uudelleenjulkaisun tielle lähdetään, uusi kansikuva voi osaltaan tuoda markkinointiin sen tarvitseman ryhtiliikkeen.


6. Ajankohtaisuuden hyödyntäminen


Julkaisitko kirjasi vuosi sitten, mutta nyt sen aihepiiri onkin noussut päivän polttavaksi puheenaiheeksi? Julkaisemalla kirjasi uudelleen voit sekä herätellä uusia, kiinnostuneita lukijoita että saada avatuksi ovia mediahuomiolle, jota yli vuoden ikäiset kirjat eivät enää välttämättä saa osakseen.

Raita Jauhiainen
Indieklubi